Selasa, 01 Januari 2013

Sedar dari koma boleh berbahasa asing

Seorang lelaki Inggeris baru baru ini boleh bercakap bahasa Welsh selepas sedar dari koma. Padahal, dia Cuma boleh berbahasa Inggeris.

Alun Morgan, 81 tahun, sepanjang hayatnya hanya mampu berbicara dalam bahasa Inggeris. Veteran perang ini pernah tinggal di Wales beberapa bulan ketika Perang Dunia II. Morgan dikatakan pernah belajar bahasa Welsh ketika itu. Namun dia mengaku tidak menuturkan bahasa itu selama 70 tahun. Isteri Morgan sendiri fasih dengan bahasa Welsh.

Setelah stroke, Morgan berada dalam koma selama tiga minggu. Ketika sedar, mendadak tanpa sedar dia bercakap Welsh.

"Saya merasa bercakap seperti biasa. Namun isteri saya hairan kerana saya berbicara dengan bahasa lain," katanya, Jumat lalu.

Penduduk setempat mengatakan, selama dua hingga tiga hari kemudian dia perlahan-lahan kembali menuturkan bahasa Inggeris dengan kesusahan. Menurut Morgan, kosakata Inggeris kembali padanya secara bertahap. Dia dilaporkan harus mengambil kursus untuk boleh kembali menuturkan bahasa Inggeris. Kini, dia menyatakan ia hampir lupa dengan bahasa Welsh.

Joe Korner dari Association Stroke mengatakan, beberapa penderita stroke kehilangan kemampuan bahasa atau berjuang untuk mengingat kata-kata. Namun ada juga yang malah membuka kemampuan terpendam bahasa mereka yang tak disedari.

"Kami percaya otak yang rosak menemukan jalur baru, yang membuka kenangan atau pengetahuan yang terpendam," kata Korner.

tempo.co



0 komentar:

Posting Komentar


Top