Senin, 21 Januari 2013

Pelik, pencuri hanya ambil dua kaki lembu


Pencuri telah membawa lari seekor lembu milik Supeno (65) di Kediri, Jawa Timur hari Ahad lepas. Lembu yang telah ia pelihara sejak dua setengah tahun lalu itu didapati hilang dari kandangnya ketika hendak diberi makan pada waktu pagi.

Dalam keterangannya kepada polis, Supeno sudah mulai curiga ketika melihat pintu kandang yang berada tidak jauh dari rumahnya itu dalam keadaan tidak terkunci. Ketika mendapati lembunya sudah tiada, Supeno segera mencarinya di sekitar lokasi kejadian, namun tidak menjumpainya. Ia kemudiannya membuat laporan.

Ketua polis Kediri Kota, AKP Surono mengatakan, hasil pemeriksaan yang dilakukan di tempat kejadian, didapati ada lubang di salah satu dinding kandang. Diyakini pencuri masuk setelah membuat lubang, lalu membawa lembu tersebut melalui pintu kandang.

"Diduga pencurinya lebih dari seorang," kata AKP Surono, isnin (21/1/2013).

Setelah disiasat, lembu itu ditemui dalam keadaan sudah disembelih tetapi kaki bahagian belakang hilang kedua-duanya.

"Saat ini polis masih melakukan penyiasatan terhadap kes itu," kata Surono.

Pada akhir tahun 2012 lalu juga terjadi kes yang berkaitan dengan lembu, namun modusnya berbeza. Ketika itu, lembu diracuni agar dapat dibeli dengan harga yang paling murah. Setelah dibeli, lembu kemudian disembelih dan dagingnya dijual di beberapa pasar. ketika ini pelakunya tengah menjalani hukuman

kompas.com



0 komentar:

Posting Komentar


Top