Minggu, 06 Januari 2013

Minum teh bantu cegah kanser ovari

JIKA anda memiliki kebiasaan meminum teh sejak remaja, tabiat tersebut sebenarnya dapat membantu anda menjauhi risiko kanser ovari.

Menurut satu kajian yang diterbitkan Jurnal Epidemilogi Kanser baru-baru ini, teh adalah minuman yang selamat, murah dan banyak khasiatnya.

Kajian yang dijalankan Panel Penasihat Teh ini turut mengesyorkan kaum Hawa supaya minum lebih banyak teh kerana manfaatnya yang boleh mencegah penyakit kanser pembunuh.

Penyelidikan yang melibatkan 1,000 responden wanita berusia dalam lingkungan 59 tahun ini mendapati, responden yang biasa meminum teh untuk jangka masa yang lama tidak memiliki penyakit yang biasa dihidapi oleh wanita yang tidak menggemari teh.

Para penyelidik dari Sekolah Kesihatan Masyarakat di Universiti Curtin, Perth, Australia yang melakukan kajian ke atas 1,000 responden wanita di China mendapati, 78 peratus wanita yang tidak menghidap kanser memiliki kebiasaan minum teh jika dibandingkan dengan 51 peratus golongan yang berpenyakit.

Kandungan flavonoid yang ditemui dalam teh hitam memiliki kemampuan dalam melawan penyakit malah tabiat menambah susu ke dalam teh juga tidak melemahkan kemampuannya dalam mencegah kanser ovari.

Penyelidik di Panel Penasihat Teh, Dr. Catherine Hood memberitahu, hasil daripada kajiannya itu menunjukkan flavonoid memiliki manfaat sebagai antioksidan dan antiradang yang boleh mengurangkan pertumbuhan kepada sel tubuh.

"Hasil kajian ini membuktikan terdapat kaitan antara kekerapan pengambilan teh dengan pengurangan risiko kanser ovari.

"Begitupun, minum secawan teh sekali-sekala belum tentu dapat mengurangkan risiko kanser. Manfaatnya jelas lebih berkesan dalam jangka masa panjang apatah lagi jika meminum teh dijadikan tabiat seharian," kata Hood.

kosmo



0 komentar:

Posting Komentar


Top