Minggu, 11 November 2012

Menonton filem seram dapat menguruskan badan


Para penyelidik menemui bahawa menonton film horror selama 90 minit dapat membakar kalori. kajian dibuat keatas mereka yang menonton film horror ''The Glow'', rata-rata akan membakar sebanyak 184 kalori.

Para penyelidik dari University of Westminster telah mengkaji tenaga yang digunakan seseorang ketika menonton filem. Selama kajian itu mereka mengukur denyutan jantung, jumlah penggunaan oksigen dan pembebasan karbondioksida para sukarelawan. Kemudian para penyelidik ini meminta para volunteer untuk menonton film seram.

Hasilnya, para volunteer kajian ini menghabiskan sepertiga tenaga lebih banyak dibandingkan dengan ketika mereka tidak melakukan aktiviti sama sekali. Semakin seram filem yang ditonton semakin banyak pula kalori yang dapat dibakar tubuh.

Menurut Dr Richard Mackenzie, seorang ahli metabolisme dan psikologi di University of Westminster, filem horror dapat meningkatkan denyutan jantung. Dengan peningkatan denyutan jantung itu, akibatnya terjadi pula penambahan denyut nadi, lalu darah akan mengalir lebih cepat, dan adrenalin pun akan mulai bekerja. Pada gilirannya, adrenalin itu akan mengurangi nafsu makan dan mempercepat metabolisme. Pada akhirnya hal itu memungkinkan seseorang untuk membakar kalori lebih cepat.


berikut adalah 10 filem yang perlu ditonton bagi mereka yang ingin menguruskan badan....dengan syarat JANGAN TUTUP MATA atau bersembunyi bawah bantal ketika adegan mengerikan berlangsung

1. The Shining: 184 kalori

2. Jaws: 161 kalori

3. The Exorcist: 158 kalori

4. Alien: 152 kalori

5. Saw: 133 kalori

6. A Nightmare on Elm Street: 118 kalori

7. Paranormal Activity: 111 kalori

8. The Blair Witch Project: 105 kalori

9. The Texas Chain Saw Massacre: 107 kalori

10. [Rec]: 101 kalori


amacam? ada berani? heeeeeeeeeeeeeheheheeee (bunyi pontianak mengilai)



sumber: guardian.co.uk


0 komentar:

Posting Komentar


Top