Rabu, 23 Mei 2012

Ayam bersaudara dengan T.Rex?

T-rex, reptilia raksasa purba yang hidup jutaan tahun lalu, bersaudara dengan ayam. percaya tak? Ini dibuktikan dari hasil perbandingan struktur kimia protein jaringan kolagen yang tersimpan di dalam tulang kedua jenis haiwan itu.

Kolagen merupakan komponen utama jaringan penyambung di tubuh haiwan dan manusia. Komponen ini ditemukan di jaringan tulang rawan, ligamen, tendon, kuku, tulang, dan gigi. Ia akan berubah sifat menjadi agar-agar jika dididihkan di dalan air. Kolagen mengandung protein yang merupakan pembentuk sel-sel hidup.

para pengkaji menemui jaringan kolegen dalam fosil tulang t-rex yang mana protein kolagennya masih dalam keadaan baik di dalam fosil tulang kaki T. rex betina yang dipercayai mati ketika masih muda.

"boleh anda bayangkan tulang yang terkubur di dalam tanah selama 68 juta tahun diangkat dan kemudian dapat diperoleh urutan proteinnya?" kata ketua pengkaji John Asara dari Beth Israel Deaconess Medical Center di Boston

penemuan ini tidak lepas dari kontroversi. Sebab, menurut penyelidik lainnya, Mary Schweitzer, ahli paleontologi molekul dari Universiti Negeri Carolina Utara, saintis pada umumnya meyakini bahawa umur protein dan DNA ada batasnya.

namun, Matthew Carrano, kurator dinosaur di Institut Smithsonian di Washongton DC, AS, tetap menilai penemuan protein dalam tulang kaki T.rex ini sangat sempurna.

bahkan, ketika dibandingkan dengan database sifat genetik spesies moden terlihat bahawa struktur asid amino dari kolagen T.rex sangat mirip dengan struktur asid amino pada ayam. Organisme memerlukan sekitar 20 jenis molekul asid amino untuk membentuk protein dan pembentukannya disimpan dalam kod DNA.

penemuan ini mendukung pendapat bahawa ayam dan T.rex berasal dari garis keturunan yang sama. Selain itu, hubungan tersebut juga mendukung teori bahawa burung memang muncul sebagai hasil evolusi dinosaur dan burung layak disebut dinosaurus hidup.

walaupun demikian, bagaimana proses evolusi itu terjadi masih menjadi pertanyaan yang tebuka untuk dijawab siapa saja termasuk pertanyaan bagaimana pembentukan fosil terjadi


macam tak percaya pulak binatang yang gedabak dan ganas tu berevolusi menjadi ayam...wallahualam


http://www.usatoday.com/tech/science/discoveries/2007-04-12-trex-protein_N.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6548719.stm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/04/12/AR2007041202043.html
http://www.LiveScience.com

0 komentar:

Posting Komentar


Top