Kamis, 26 April 2012

Ntah le....

Ntah le....

belasah jelah.......

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

Senin, 23 April 2012

Peguam dan saksi

Peguam dan saksi

Di dalam sebuah sebuah mahkamah yang sedang membicarakan kes pembunuhan. Seorang peguam sedang menyoal seorang saksi penting.

Peguam : Awak kenal ini? (sambil menunjukkan gambar mangsa pembunuhan)

Saksi : Kenal tuan.

Peguam : Boleh awak beritahu kepada kami?

Saksi : Itu gambar, tuan.

Peguam : Bukan, maksud saya orang dalam gambar ni.

Saksi : Oh, itu gambar seorang perempuan, tuan.

Peguam : (mula tension) Yang aku nak tau nama dia lah bukannyer lelaki ke perempuan!

Saksi : Nama dia Saodah bte Sameon, tuan.

Peguam : Bila kali terakhir awak melihatnya? (meletakkan semula gambar itu di mejanya)

Saksi : Baru kejap tadi tuan.

Peguam : Hahhh!!? Bagaimana awak boleh lihatnya kejap tadi?

Saksi : Sebab tadi tuan tunjukkan gambar tu pada saya.

Peguam : Bukanlah, maksud saya sebelum saya menunjukkan gambar tu.

Saksi : Tak pernah tuan. Saya tak pernah lihat gambar tu sebelum ni.

Peguam : Aku bukan bercakap pasal gambar nieee!!! Aku bercakap pasal mangsa!!! (sambil menghentamkan pennya pada gambar tersebut)

Saksi : Oh! Kali terakhir saya nampak ialah ketika mangsa ditikam, tuan.

Peguam : Boleh kamu tunjukkan siapakah yang menikamnya yang berada dalam mahkamah ini. Adakah lelaki yang berada di kandang tertuduh itu? (sambil mengusap dadanya kerana terlalu bengang)

Saksi : Bukan. (tangannya kemudian ditunjukkan pada peguam tersebut)

Peguam : Hahhh!!! Kenapa awak tunjuk pada saya!!?

Saksi : Baru kejap tadi saya nampak tuan tikam gambar tu dengan pen tuan.

Peguam : ARGHHHHH!!! APA YANG KAU MEREPEK NI SYAITANNN!!! AKU BUKAN CAKAP PASAL GAMBAR TU!!! AKU CAKAP PASAL MANGSA YANG AKU BUNUH TU LAHHHHH!!!!!

Minggu, 22 April 2012

Sindrom carpal tunnel

sudah beberapa hari pergelangan tangan kanan aku sakit. sakit sangat. sampai terpaksa telan pain killer.

hari ini Alhamdulillah sakitnya dah beransur baik.

bila aku google rupa-rupanya kesakitan di pergelangan tangan itu ada kemungkinan simpton sindrom carpal tunnel. inginkan kepastian terpaksalah berjumpa dengan doktorlah kan.

apa benda carpal tunnel ni?

Sindrom carpal tunnel terjadi apabila saraf pada pergelangan tangan tersepit.Ini disebabkan oleh terowong yang berada di bahagian tapak tangan sendi pergelangan tangan menjadi semakin sempit.

terowong ini memberi laluan dan perlindungan kepada saraf median ke bahagian tangan dan sembilan tendon lain yang menggerakkan bahagian tangan. tekanan pada saraf ini akan menyebabkannya tidak berfungsi dengan normal serta menimbulkan rasa sakit dan kebas, seterusnya melemahkan bahagian tangan

sindrom ni berkait rapat juga dengan penggunaan komputer. yela, kerja aku hari-hari mengadap pc dan tangan tu terpaksalah tekan-tekan keyboard, picit-pcit mouse ye tak.

yang agak menakutkan juga bila sindrom ni dah teruk dan berlarutan terpaksalah kena operate huhuhuuu

Please take good care of your wrist while using the keyboard and mouse of your computer. Long term repetitive action stress can lead to Carpal Tunnel. You could end up going under a surgery that looks like this:




sebagai langkah pencegahan. amalkan teknik yang betul semasa memegang mouse dan keyboard itu



mencegah lebih baik dari mengubati. ok

Selasa, 17 April 2012

Wordless wednesday #10

Hari ini 18 april
bufday aku yang ke 18 hihihihahaha (percayalah tapi tak percaya lagi baik)

dan

hari ini juga
hari lahir kepada Nuatt a.k.a Nurul Atiqah

"hepi bufday Tiqah"
semoga dikurniakan kesihatan yg baik, dimurahkan
rezeki serta berjaya menggapai apa yang dicita-citakan

.................................

Senin, 16 April 2012

Peminat keluar modal hasilkan edisi terhad MP3 lagu Search

Adimus Putra Datuk Mustafa iaitu pemilik Hooray Marketing Sdn Bhd menghasilkan MP3 yang mengandungi 101 lagu kumpulan Search, iaitu daripada album pertama, Cinta Buatan Malaysia, sehinggalah Gothic Malam Edan.

Mp3 ini cukup eksklusif kerana hanya khusus untuk 5000 peminat sahaja kerana ia adalah edisi terhad

Pada sidang media selepas majlis pelancaran yang diadakan di sebuah kelab di G Tower, Kuala Lumpur semalam, vokalis kumpulan itu, Suhaimi Abdul Rahman atau Amy memberitahu, projek ini bukanlah yang pertama kerana mereka merancang untuk mengeluarkan pelbagai produk yang nilainya mencecah ribuan ringgit

“Selepas ini kami mempunyai perancangan untuk menghasilkan produk premium yang harganya mencecah ribuan ringgit. Kami yakin produk itu mampu dimiliki kerana peminat Search ketika ini sudah berkemampuan dan kebanyakan mereka berjawatan tinggi,” ujarnya yang enggan mendedahkan bentuk produk mahal itu.

Mengulas penghargaan diberikan itu, Amy melahirkan rasa syukur kerana Search masih mempunyai nilai dan berharga di mata peminat walaupun selepas tiga dekad berada dalam industri, serta terpaksa berdepan dengan saingan ramai bakat baru.

Selain mengandungi lagu popular mereka, gajet yang hanya boleh didapati menerusi laman web http://fenomenasearch.com ini juga menampilkan lagu lama yang dinyanyikan semula oleh Amy dengan caranya tersendiri berjudul Kejoraku Bersatu.

Berita menggembirakan yang turut disampaikan mereka dalam sidang media itu ialah Search juga dalam perancangan mengadakan konsert jelajah Fenomena di Indonesia.

“Kertas kerja semuanya sudah diserahkan dan kami kini menunggu maklum balas daripada penganjur di sana,” kata lelaki berusia 53 tahun ini.

Sabtu, 07 April 2012

Catatan Sang Pengajar Juara 1 Teacher Blog Competition

Catatan Sang Pengajar Juara 1 Teacher Blog Competition

Insan cendekia Al Mujtaba menyelenggarakan sebuah pekan ilmiah yang bertajuk “IC Education Fair 2012”. Acara tersebut diselenggarakan pada tanggal 2-4 April 2012 bertempat di kampus SMP-SMA Insan Cendekia Al Mjtaba, Jl. Ovensari, Kadilangu, Baki, Sukoharjo, Jawa Tengah.
Salah satu kegiatannya adalah l0mba blog guru yang bertajuk Teacher Blog Competition. Puncak lomba ini digelar hari senin tanggal 2 April 2012 dengan menghadirkan 5 finalis Teacher Blog Competition. Di hadapan dewan juri para finalis memaparkan konsep blog dan pemahamannya mengenai integrasi pendidikan Islam.
Setelah dilakukan penilaian, berikut para juara yang terpilih :

13333728401006861386
Juara 1 : Agus Dwianto, SPd (SMPN 2 Paranggupito Kab. Wonogiri), blog http://www.sangpengajar.com/
Juara 2 : Nashiruddin, SPd (SD Islam Internasional Al Abidin Solo) , blog http://ammarbinyasirclass.blogspot.com/
Juara 3 : Dwi Wahyudi. S.Pd.I (SMPN 4 Pracimantoro), blog http://haryosongosongo.blogspot.com/
Semoga blog para juara bisa memberikan kontribusi nyata untuk kemajuan pendidikan Indonesia.

Minggu, 01 April 2012

INSAN CENDEKIA UNTUK INDONESIA

INSAN CENDEKIA UNTUK INDONESIA


Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 mengamanatkan pemerintah mengusahakan dan menyelenggarakan satu sistem pendidikan nasional yang meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Tuhan Yang Maha Esa serta akhlak mulia dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa. Menurut Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003, sistem pendidikan nasional yang dimaksud adalah keseluruhan komponen pendidikan yang saling terkait secara terpadu untuk mencapai tujuan pendidikan nasional.

Jika kita amati saat ini kualitas dan kuantitas pendidikan di Indonesia sedang mengalami keterpurukan. Bagaimana tidak, sistem pendidikan saat ini belum bisa menghasilkan peserta didik yang memiliki pondasi iman dan taqwa (IMTAK) yang kuat, cerdas, dan berakhlak mulia. Masih banyak kita temukan output sistem pendidikan kita yang hanya kuat dalam pengetahuan saja, tetapi sangat lemah dalam moral.

Sehingga, upaya mewujudkan pendidikan yang berkualitas perlu terus dilakukan secara terus menerus dan berkelanjutan. Penyelenggaraan sekolah Islam yang mengkolaborasikan IMTAK dan IPTEK adalah salah satu bentuk upayanya.

Sekolah Insan Cendekia merupakan salah satu sekolah Islam yang menawarkan model sekolah alternatif. Sekolah Insan Cendekia mencoba menerapkan pendidikan yang memadukan pendidikan umum dan pendidikan agama menjadi satu jalinan struktur kurikulum. Struktur kurikulum yang didesain di Sekolah Insan Cendekia merupakan struktur khusus yang disusun untuk memberikan pelayanan yang maksimal terhadap perkembangan kompetensi yang dimiliki siswa, agar siswa yang rata-rata berkemampuan tinggi dapat ditumbuhkembangkan secara benar dan tepat kearah penguasaan IMTAKdan IPTEK. Artinya, dengan pendekatan ini, semua mata pelajaran dan semua kegiatan seklah tidak lepas dari bingkai ajaran dan pesan nilai Islam.

Sekolah Insan Cendekia memiliki visi menjadi sekolah unggul yang mampu menghasilkan generasi muslim yang mempunyai landasan aqidah yang lurus (saliimul ‘aqidah), ibadah yang benar (shahiihul ‘ibadah) dan berakhlak mulia (matiinul khuluuq) serta dibekali dengan ilmu pengetahuan dan teknologi yang unggul. Visi ini selaras dengan tujuan umum pendidikan Islam yang hendak melahirkan insan muttaqin yang cerdas, berakhlak mulia dan memiliki keterampilan yang memberi manfaat dan maslahat bagi umat manusia, dengan memilki karakter pribadi muslim :

  1. Aqidah yang lurus (saliimul ‘aqidah)
  2. Ibadah yang benar (shahiihul ‘ibadah)
  3. Kokoh akhlaknya (matiinul khuluq)
  4. Berwawasan luas (mutsaqaful fikr)
  5. Kuat fisiknya (qawiyyul jism)
  6. Mandiri dalam hidupnya (qadirul ‘alal kasbi)
  7. Bermanfaat bagimorang lain (nafi’ul lighairihi)
  8. Bijaksana dalam waktunya (harishun ‘ala waqtihi)


Untuk mewujudkan visi tersebut Sekolah Insan Cendekia mendesain struktur kurikulum yang mengkolaborasikan pendidikan umum dan pendidikan agama secara seimbang. Jika di sekolah umum mata pelajaran pendidikan agama hanya disampaikan dalam waktu 2 jam pelajaran, maka di Sekolah insan Cendekia diberikan dalam 7 jam pelajaran dan masih ditambah dengan muatan lokal bahasa arab maupun tahsin/tahfidz.

Tak hanya itu, untuk mewujudkan visi tersebut maka telah diprogramkan berbagai kegiatan penunjang disertai pengadaan fasilitas yang mendukung. Dengan demikian maka Sekolah Insan Cendekia menjadi salah satu jawaban atas lemahnya pendidikan di Indonesia saat ini. Negeri yang sedang berkembang ini membutuhkan sekolah-sekolah cerdas yang akan menghasilkan generasi unggulan di masa yang akan datang. Sekolah Insan Cendekia menjadi salah satu agent of change, yang membawa pembaharuan pendidikan di Indonesia. Jika semua hal di atas sudah kita pahami bersama, tentu kita akan mengambil sebuah kesimpulan bahwa Sekolah Insan Cendekia adalah solusi pendidikan saat ini yang akan menghasilkan generasi unggulan di masa yang akan datang.


Top