Rabu, 01 Februari 2012

Kota Bharu Sentral - bandar pintar Islam

Petikan Ucapan ringkas YB Dato’ Husam Musa Dalam Majlis Pemumuman Kota Bharu Sentral @ Tunjong

Ramai yang amat skeptical pada awal hasrat Kerajaan Negeri Kelantan untuk menubuhkan Bandar Baru Tunjong. Hari ini, Bandar Baru Tunjong menjadi rebutan. Sara-Timur dipilih kerana Track Record syarikat yang baik dan sesuai dengan citarasa Kelantan. Kota Bharu Sentral @ Tunjong dicadangkan untuk menjadi Bandar yang original living.

Kehidupan kota adalah selari dengan Islam. Hartanah paling mahal adalah di Mekah. Hotel tujuh bintang terdapat banyak di Kota Mekah dan Madinah.


Kisah nabi Yusof Alaihissalam misalnya sebagai contoh. Lahir disebuah desa di Hebron. Kemudiannya dihijrahkan “secara paksa” ke Kota Memphis – Kota Mesir Tua.

Ia menjadi turning point kehidupan yang lebih baik.
Urban living bukan sesuatu yang asing bagi orang Islam. Peradaban kota boleh hidup selari dengan nilai-nilai Islam.


Pengerusi Kumpulan Sara-Timur, Datuk Dr Zawawi Ismail berkata, pembinaan bandar pintar itu akan dilaksanakan dalam tiga fasa dan akan dimulakan dengan pembinaan The Village Mall setinggi dua tingkat selain masjid, dewan konvensyen, kondominium, medan selera serta panggung wayang



selain KB Sentral. Tunjong juga menempatkan kompleks kerajaan bagi mengurangkan kesesakan di pusat bandar Kota Bharu.

perumahan-perumahan, rumah kedai dan pusat membeli-belah juga telah dibina

antara yang menjadi tumpuan adalah pembinaan Pavilion.

kalau di KL ada Pavilion dalam masa 2,3 tahun lagi warga KB juga akan mempunyai Pavilionnya sendiri. tak perlu turun KL lagi ye tak




berhadapan Pavi tu pulak adalah Mydin Mall yang dikatakan antara yang terbesar di Malaysia. kerja-kerja telah pun dimulakan.


stadium yang hanya dikhususkan untuk bolasepak juga akan dibina di sini. Tan Sri Anuar Musa telah membuat permohonan kepada Datuk Seri Najib bagi tujuan berkenaan.

aku tak mengharap sangat ia menjadi kenyataan. tak apalah. kerajaan negeri juga akan membina stadium dan kompleks sukan di Pasir Puteh



The Fortress a.k.a SSMV

jangan bandingkan KB dengan KL, Penang atau Johor Bahru sebab tiga bandar tersebut berada dalam kelasnya yang tersendiri.

dibandingkan dengan Kuantan, Alor Setar, Melaka, Seremban aku rasa KB hampir setaraf dan tak jauh di belakang.

Kota Bharu tetap membangun bersama Islam.


sumber info dan gambar:
http://www.skyscrapercity.com (thread KB)
http://muhammadismailibrahim.wordpress.com
http://wargamarhaen.blogspot.com/2012/01/kota-bharu-sentral-tunjong-bandar.html

0 komentar:

Posting Komentar


Top